عملیات خوارزم (ضربت ذوالفقار)
زندگی نامه و خاطرات و تصاویری و عملیات هاو غیره .. از شهدا
بسم رب شهدا والصدیقین سلام به این وبلاگ خوش آمدین امیدوار لحظات خوبی را باهم داشته باشیم { برای داشتن وبلاگ بهتر نظر یادتون نره}

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خاکی ها و آدرس khaki.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 193
بازدید کل : 23129
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

کل مطالب : 16
کل نظرات : 6

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 193
بازدید سال : 521
بازدید کلی : 23129
عملیات خوارزم (ضربت ذوالفقار)

عملیات خوارزم (ضربت ذوالفقار)

ارتفاع حساس مرزی میمک در غرب جمهوری اسلامی با شیب تند بطرف شرق و شیب ملایم بطرف غرب و با داشتن مزیت و برتری کنترل معابر و مناطق اطراف خود در استان ایلام واقع گردیده است. دو پاسگاه مرزی و قدیمی هلاله و نی خزر در منتهی الیه شیب غربی آن واقع بوده که در جریان آغاز جنگ منهدم گردید. ارتفاع میمک قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مورد اختلاف هر دو کشور ایران و عراق بوده و اقدامی جهت تعیین خطوط مرزی نیز در این رابطه انجام گردید ولی منجر به نتیجه قطعی نشد.
بعد از آغاز جنگ همانطور که در عملیاتهای پدافندی این منطقه بیان شده است، دشمن توانست قسمتی از ارتفاعات را اشغال نموده و در مواضع خود مستقر شود.

عملیات خوارزم با هدف تصرف میمک توسط لشگر 81 زرهی کرمانشاه از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی طرح عملیاتی امین طرح ریزی گردید و تیپ یکم این لشگر با رمز الله اکبر، طرح عملیاتی خوارزم 6 را در 22 آذرماه 1359 تهیه نمود و مقدمات انجام عملیات را فراهم آورد. در نامگذاری این طرح از نام فرمانده شجاع گردان 217 تانک لشگر 81 سرگرد خوارزمی استفاده شده است.در بیان طرح مانور عملیات آمده بود که عناصر رزمی تیپ1 زرهی که شامل 2 گردان مکانیزه و 2 گردان تانک و یک گردان پیاده بودند، در دو محور دور و جدا از هم وارد عمل شوند. در محور شمالی که به ارتفاعات میمک منتهتی می شد، یک گردان تانک و یک گردان مکانیزه وارد عمل می شد.در محور دیگر، گروه رذمی 222 تانک که گردان 123 مکانیزه را نیز زیر امر داشت به سمت جنوب و سد کنجانچم پیشروی می کرد و ارتفاعات غربی سد را از وجود نیروهای دشمن پاک می نمود.منطقۀ عملیاتی جنوبی که ارتفاعات کولک را در برمی گرفت، کوهستانی صعب العبور بود که در بعضی نقاط، رساندن تدارکات با دواب انجام می گرفت، بنابراین پیشروی یگان زرهی و مکانیزه در چنین منطقه ای با مشکلات زیادی مواجه بود.
عناصر تیپ1 زرهی در ساعت اول حمله موفق شدند، عناصر تأمین دشمن را در غرب دشت لیک و دامنۀ شرقی ارتفاعات میمک نابود یا مجبور به فرار نمایند و تعدادی از افراد دشمن را به اسارت بگیرند و خط تأمینی دشمن را قبل از ساعت 8:00 منهدم سازند.از این ساعت به بعد پیشروی به سوی مواضع اصلی پدافندی عراقی ها آغاز شد.
در ساعات اولیۀ حمله، پیشروی نیروهای ایرانی به طور نسبی بسیار خوب بود و نیروهای دشمن غافلگیر شده و نتوانستند مقاومت چندانی در مقابل یگان های ایرانی نشان دهند. به نحوی که گردان های 123 و 195 مکانیزه قبل از ساعت 9:00، محدودۀ هدف های خود را در منطقۀ سد کنجاچم و میمک اشغال کردند.
گروه رزمی 217 تانک که از جنوب میمک حمله می کرد، در ساعت 11:20 گزارش داد که عناصر تقویتی دشمن از طرف تپه شینو و جنوب پاسگاه نی خضر وارد منطقۀ نبرد میمک شده اند. این امر نشانه ای از آماده شدن دشمن برای پاتک بود.
تا قبل از ساعت 12:00 روز اول حمله، هر 4 گردان تیپ1 زرهی به منطقۀ هدف خود رسیده و تلاش کردند، هدف را تصرف کرده و از وجود دشمن پاک سازند. در ساعات اولیۀ بعد از ظهر حملات هوائی با دشمن بود و هواپیماهای ایرانی نتوانستند مانع ورود هواپیماها و بالگردهای دشمن به منطقۀ نبرد گردند.
عشایر ایل خزل ارتفاعات میمک و دامنه های غربی آن را سرزمین آبا و اجدادی خود دانسته و تعلقات و پیوستگی عمیقی نسبت به زمین منطقه دارند. این وابستگی مورد توجه فرماندهی عملیات قرار گرفت و افراد این ایل در شناسایی و اجرای عملیات نقش بسیار مهمی را ایفا نمودند.  عملیات خوارزم یا ضربت ذوالفقار در منطقه عمومی میمک و با رمز یا الله انجام شد که با رشادت های      بی نظیر رزمندگان ایرانی به ویژه هوانیروز قهرمان و دلاورانی چون شهید احمد کشوری بخشهای عمده و حساس ارتفاعات میمک به تصرف درآمد و قسمت عمده ای از مرز در این منطقه تامین شد.
 در این رابطه نقش هوانیروز و نیروی هوائی در پشتیبانی عملیات فراموش نشدنی است. ارتش عراق نزدیک به یک ماه با اجرای پاتکهای سنگین تلاش کرد تا اولین شکست گسترده خود را جبران نماید ولی بدلیل مقاومت نیروهای اسلام موفق نشد و سرانجام مناطق تصرفی تثبیت گردید. از جمله نکات قابل توجه این عملیات، رعایت ا صل غافل گیری بود که فرماندهان عراقی بعد از یک هفته آماده باش کامل بدلیل عدم پیش بینی حمله نیروهای ایرانی برای یگانهای خود وضعیت عادی اعلام کرده بودند.


تعداد بازدید از این مطلب: 596
موضوعات مرتبط: عملیات ها , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود